Under sina 35 år som anställd på Uppsala Taxi har taxiföraren Göran Söderquist träffat ett oändligt antal resenärer och upplevt flera stora branschförändringar. Ändå tycker han att jobbet är lika spännande och roligt idag som det var när han började.
”Det är så otroligt roligt. Man får se hela Uppland och får träffa fantastiska människor varje dag” berättar Göran.
Ett jobb som passar den sociala medmänniskan
För Göran började taxikarriären redan 1988, när han bestämde sig för att börja jobba extra på Uppsala Taxi. Extraknäcket blev snart till heltidsarbete och idag har han jobbat totalt cirka 20 år som just taxiförare och resterande år på kontoret med mer administrativa uppgifter.
– Jag trivdes väldigt bra på Uppsala Taxi redan från början. Det är ett välskött och pålitligt företag med bra personal på kontoret och växeln, bra utbildade förare och kollegor.
Så vad krävs egentligen för att vara en bra taxiförare? För Göran handlar det inte bara om att gilla att köra bil och ha bra lokalsinne – du måste också vara en hjälpsam medmänniska.
– Du måste såklart vara en bra bilförare, men även en lyhörd och social person. En stor del av jobbet är att hjälpa kunderna och vara en medmänniska. Det känns väldigt bra, berättar Göran.
En bransch med stora förändringar
Under sina 35 år på företaget har branschen förändrats mycket. När Göran började fanns taxistationer med telefonkurer i varje område, där taxiföraren kunde ringa upp växeln. I bilen fanns högtalare där växeln ropade ut köruppdragen. Idag sköts allt digitalt för både chauffören och resenärerna, som enkelt kan boka sina resor via både app och telefon.
Enligt Göran var en av de största förändringarna i branschen när taximarknaden gick från statligt reglerad till marknadsstyrd den 1 juli 1990.
– Innan dess var taximarknaden reglerad. Staten bestämde hur många fordon som skulle finnas i Uppsala och vad det skulle kosta.
Avregleringen innebar att Uppsala Taxi gick från ensam aktör till att få större konkurrens, något som Göran ser positivt på idag.
– På sätt och vis var det bra, det betyder att man måste hänga med och visa att man är bäst. Och det tycker jag att vi har lyckats med, vi har högt förtroende hos kunderna och är fortfarande Uppsalas största taxibolag.
Trygghet för resenärer och anställda
En annan förändring i branschen är att det på senare år uppkommit flera gig-taxiföretag. Dessa förare måste förvisso också skaffa taxiförarlegitimation, men de har ofta väldigt otrygga arbetsvillkor, osäkra löner och kan inte erbjuda samma trygghet för kunden.
– På Uppsala Taxi har vi kollektivavtal, garantilön och är anslutna till Transportarbetareförbundet, allt sånt. Det ger också en trygghet hos kunden att veta att vi har bra villkor och tar våra raster och så vidare.
Just tryggheten är den allra främsta anledningen till varför så många kunder väljer just Uppsala Taxi menar Göran – oavsett om de ska resa hem sent när bussen slutat gå, vill resa bekvämt till och från Arlanda eller snabbt behöver leverera något till andra sidan stan med Uppsala Taxis budtjänst.
– Vi sätter tryggheten främst. Vi har välutbildade och duktiga förare och koll på resorna. Vi kan se vem som har gjort resorna och se vad det har kostat. Eftersom vi har så pass många fordon så har vi dessutom väldigt bra tillgänglighet för kund. Det är trygghet, säger Göran.
Vill du också jobba på Uppsala Taxi 100 000? Läs mer om taxiyrket och skicka in din ansökan här.